Thursday, June 10, 2010

Senyuman Mona Lisa di Musee du Louvre..



Dah nak balik Scotland dah hari nie.. tp flight ptg nanti.. so kami pakat² utk pg ke Musee Du Louvre; yg mana merupakan salah satu muzium yg terkenal di dunia krn menyimpan karya agung pelukis tersohor; Leonardo Dicaprio da Vinci's: portrait Mona Lisa.

So, dr hotel.. kami breakfast dulu di restoran halal depan Paris Metro tue.. then lepas kenyang baru gerak ke muzium. Untuk ke sana kami cuma naik train, lagi pun masih ada sekeping tiket lagi (yg beli hari selasa kelmarin)



Sampai sana dlm pukul 9.15am.. memula ingat nak bergambar dulu, tp hari hujan.. so we all terus beratur dan masuk ke dlm.. Harga tiket untuk orang dewasa €9.90; .. so simpan bagpack memasing then ronda² dlm muzium..



..dalam muzium


..beg berat tlh disimpan.. (^_^)/Yay!

Muzium nie terbahagi kepada 8 bhgn: Near Eastern Antiquities; Greek, Strucan and Roman Antiquities; Sculptures; Islamic Arts; Decorative arts; Eqyption Antiquities; Painting; dan Paints & Drawing.. semuanyer terletak antara 3 wings; Sully, Denon dan Richelieu.





Tapi kami cuma sempat lawat bhgn sculptures- tgk patung² ukiran karya Micheal Angelo, seni lukisan syiling tue dan lukisan² terkenal Paris.. termasuk Mona Lisa dan sebahagian dprd pameran Egyption.

Sebenarnya kami sesat (^^' ) dan agak kesuntukan masa.. Lagi pun, banyak sgt bahagian yg ditutup sbb under construction.. so x byk sgt yang dpt dihayati (^^i)..



Dari kaca mata Mona Lisa




Oh!.. kalo tgk kat luar tingkap.. bleh nampak patung-patung di setiap tingkap yg ada.. semua berlainan bentuk dan ukiran..



Haip!!.. main intai² plak dier

Dalam pkl 11, kami keluar dr muzium.. sbb dah janji ngan abg porter, van yg nak bawak kami semua ke airport dlm pkl 12.. so, untuk sejam terakhir boleh laa lepak-lepak di luar muzium




Sangat suka rekabentuk tingkap-piramid tue.. boleh intai ke dalam muzium dari atas (^^,).. kalau tak silap.. Sini adalah lokasi favourite/wajib untuk scene-scene movie yg melibatkan babak-babak curi lukisan mahal-mahal kan? (^_^)..








OKlah.. sudah sampai masa untuk pulang. Perlu ke airport dengan segera dan balik umah uda.. esok lusa nak turun balik ke England.. untuk trip minggu depan pula!..








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...