Friday, November 20, 2009

Cuti-Cuti Malaysia: Langkawi

Baru balik dr langkawi.. Wuhuu.. (^.^>)

Beberapa minggu lepas.. kami pegi langkawi.. actually abgwan ada meeting- sambil- shopping trip dgn geng² photographer, then tetiba trip nie jadik family-day trip kami plaks (^^ii).. kebetulan aku cuti, nana pun cuti la sgt, so kami ikut serta.

Aku ngan ila gerak dr KL, dr rumah ila kami naik train ke masjid jamek, kemudian tukar train kat sana sebelum turun kat pudu, tp tetiba.. sampai je sana, train x gerak plaks.. dan tatau sampai bila nak beroperasi semula. Terpaksa la guna alternative lain utk ke pudu.

Memula nak naik teksi.. tp last² kami jalan kaki jer. Nasib baik sempat sampai before bas gerak. Sepanjang² jln dr KL ke Kuala Perlis, kami habiskan dgn tidur (^^,).. ngantuk ne~. Thanx to ila sbb belikan tiket bas yg seatnya best dan selesa utk tidur.. dan thanx juga sbb mengalah ngan aku bila masing² berebut nak duduk tepi tingkap haha (^^ii)

Langkawi [Hari Pertama]

Kami sampai di Kuala Perlis.. lbh kurang pkl 6.00 pagi. Lepak surau jap lepas solat subuh. Dalam pkl 8.00 baru gerak ke jeti Kuala Perlis. Calling² semua org, masing² blum sampai lagi. Dah pkl 10.00 pg baru dapat berkumpul. So terus beli tiket feri untuk seberang pulau.

Sampai je ke sbrg, abgwan uruskan hal kereta sewa dulu. Kalu nak diikutkan, kereta sewa mudah nak dpt kat sini, tp kalau dah book dr awal lebih mudah. Bila dah dapat keta sewa, dan 2 family lagi sampai, maka kami semua bergerak ke Kondo Safa Idaman ..

Memandangkan cuaca sgt baik hari nie.. dan dikhuatiri esok lusa entahkan hujan, entahkan tidak maka kak uda cadangkan lebih baik kami pegi naik cable car petang nie juga.. Lps rehat² dan lunch, kami gerak ke Gunung Mat Cincang, lebih kurang sebatu dr Pantai Kok.

.. pilih-pilih topi gedix

Ila a.k.a private-photographer kami (^^i)

.. sblm naik cable-car

Duduk dalam cable-car, dengan ketinggian beratus-ratus meter di udara niemmg sgt mengujakan tp bukan untuk mereka yg gayat (^^i).. dan kalo gayat, silalah tutup mata ne~! (^^ii)

pemandangan pantai Kok dr atas

Dari atas platform, bleh nampak pemandangan Langkawi yg sgt cantik dr atas. Di platform paling atastue ada satu corner untuk short walk away, pastu bleh jumpa jambatan besi yg menghubungkan antara dua gunung. Kat sini kalo angin bertiup bleh rasa jambatan nie bergoyang.. hohoho.. tp syok woo! (^.^)...

.. perlu panjat tangga untuk kembali ke platform atas

Tapi xleh lelama sgt kat atas nie sbb hari dah mula nak hujan.. dan kami x sempat nak naik sampai ke platform yg paling atas nie.. bimbang hujan makin lebat kang susah plaks nak turun tangga

..platform paling atas

Lepas naik cable car, abg Mie ajak singgah amik gambar sat di Telaga Harbour Park. huhu aku mmg suka tgk kapal layar.. terasa mcm kat Dun Laoghaire laks (^^i)..

Telaga Harbour Park

Langkawi [Hari Kedua]

Hari kedua, kami agak lewat skit keluar dr Safa Idaman, battery masing² amik masa skit nak recharge (^^ii).. so keluar breakfast pun agak lewat.. lepas sarapan, kami ebrcadang untuk jalan² tgk hidupan liar di Wildlife Park.

Tiket masuk Cuma RM22 untuk dewasa dan RM15 utk kanak-kanak.. kalo ada mycard diskaun 45%.. Dewasa RM12, kanak-kanak RM8 jer.. Best kan jadi org Malaysia (^^,).. then kalo nak beri makan kat binatang² dalam nie, bleh beli di kaunter makanan khas untuk haiwan2 di sini..

Najla tgh beri burung makan..

..ranchu yasashi!!.. kawaii ne ranchu te! (^^ii)…

Paling best masa di sangkar besar Love Birds, sbb bila letak makanan atas tapak tgn, semua burung berkerumun dtg makan. Dah lah comel-comel, colourful laks tue.. huhuhu syugoi! (^o^)/

Widad xder perasaan

love bird a.k.a serindit

.. haha.. sila jaga kebersihan ne~ (^-^)

Merak kayangan yg jinak.. (^^,)

Di sini ada lebih kurng 2500 jenis burung drpd 150 spesis² exotic.. dan actually ada burung helang yg bleh dipegang tapi kalau nak amik gambar kena bayar RM5.. Oleh krn semua org cam dah nak balik, rasa malas plak nak bergambar ngan burung² helang yg kakkoi tue.. lain kali je laa.. (^^i)..

Lepas lunch, kami pg borong cekelat di kedai Haji Ismail.. Coklat lain aku x kesah sgt.. yg penting dpt beli cekelat Daim! (^^ii)..

Then gerak balik ke Safa Idaman. Lepak² sat pastu baru keluar semula.. kami gerak ke kedai gamat idaman favourite Abg Mie (^^i).. mcm biasalah kalo pg langkawi x lawat kedai gamat mmg x sah kan (^^!).. tp naik harga laa product gamat la nie kan? Huhu

Satu jer gambar ne~, itu pun ehsan dr Tinta Creative (^^ii)..

So lepas celup-celup gulai kawah dan beli skit-skit aper yg patut di kedai gamat, kami sambung shopping gaya bebas cukai kat Idaman Suri dan rangkaian kedai Haji Ismail Group.. then aku berjaya memborong coklat lg.. yatta (^-^)/

Langkawi [Hari Ketiga]

Dah nak balik dah.. aku ngan ila kena balik awal.. kena beli tiket ferry at least before pkl 12.. sbb bas kami pkl 2.30 pm.. so agak terkejar-kejar la gak.. tp sempat bergambar ngan keta sport kaler kuning (sport la sgt) (^^!)..

Then sampai kat jetty dlm pkl 11.. tiket paling releven pkl 12.30 jer yg ada.. kira oklah.. at least sampai jetty kuala perlis dlm pkl 1.30 kan.. so sementara ader waktu sejam suku nie.. kami gerak ke pantai dekat-dekat area jetty… tp x buat aper pun.. saja jer nak bergroup photo (^^!)..

gambar terakhir di langkawi before balik KL

// kredit to ila@amoi.. for her lovely pics + pinjamkan kamera dia utk amik gambar-gambar kiyut kami... (^_^)v